torsdag 8 juli 2010

J Light, om fyra typer av kommunikation

Jag söker något som J Light skrev på 1980-talet (i tidskriften Alternative and Augmentative Communication, 1988)som kategoriserar kommunikation på ett sätt som jag tänker att jag skulle kunna använda för att koda innehållet i brukarnas handdatorer.
Kanske kvantitativt helt enkelt. Hur många av fraserna/orden som är förinlagda som platsar inom respektive kategori.

Man kan enligt Light kategorisera kommunikation i fyra prydliga fack och fritt ur minnet tror jag att byrålådorna är
- Uttrycka behov, önskningar (det man oftast sätter i ett AKK-hjälpmedel)
- Informationsöverföring (specifikt och rätt hopplöst att förutse)
- Social närhet (där att samspela är viktigare än vad man exakt pratar om)
- Social etikett (tack till exempel)
I referatet i Beukelman&Mirenda finns en tydlig tabell som utkristalliserar vad som utmärker respektive sorts yttrande. Det borde väl kunna vara en rimlig utgångspunkt för analys av vad som finns i pratapparaterna, särskilt när jag har tillgång till kopia och kan göra räknandet i lugn och ro? Dessutom blir det inte utlämnande för brukaren. Kanske behövs några förtydligande exempel, i så fall får jag be om lov för det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar