onsdag 19 januari 2011

Hej första terminens logopedstudenter!

Hej!
Jag kommer att nämna den här bloggen under min föreläsning imorgon. Filmen jag visar en snutt ur kommer från Hjälpmedelsinstitutet och heter Kommunikativ Omvårdnad och till den hör en bok av Boel Heister Trygg med samma titel. Mycket bra att visa för personalgrupper som t ex arbetar på ett gruppboende eller i äldreomsorg.
En annan bok som jag tipsar om, som är bra att ha med sig senare i karriären är Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) i teori och praktik, av Boel Heister Trygg m fl.
I ett tidigare inlägg länkar jag till några bra sidor på Hjälpmedelsverksamheten i Västerbottens hemsida, med bilder och beskrivningar av de AKK-hjälpmedel som ingår i grundsortimentet, en lowtech-notech-AKK-beskrivning mm. Läs det inlägget här.
Jag hoppas att ni blir nyfikna på att arbeta med alternativ och kompletterande kommunikation och att ni blir duktiga hjälpmedelsförskrivare. Det kommer mer om kompensation, strategier och hjälpmedel under många av era logopediska kurser framöver.
Bläddra gärna runt bland etiketterna här och fantisera om er framtid som proffs-logopeder...
Välkomna tillbaks till bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar