lördag 3 september 2011

Dragon dictation i mobilen

Dragon dictation är en gratis app för IPhone där man kan säga det man vill att den ska skriva, t ex säger man "Tack för ett trevligt kalas komma den där krämen med citron i måste jag få receptet på punkt" så skriver den "Tack för ett trevligt kalas, den där krämen med citron i måste jag få receptet på." Vill man korrigera något gör man det med skärmtangentbordet som kommer fram med ett klick (eller pet, det är u pekskärm). Texten skickas med ett pet/klick till Facebook, Twitter, i ett mail eller sparas som text.
Troligen användbart både för personer med nedsatt finmotorik, syn och skrivförmåga. Helst skulle jag vilja kunna få det inlästa uppläst med talsyntes också för att ha möjlighet att höra om det blev som jag hade tänkt. Jag hittade ingen funktion för att korrigera muntligt, blir något tokigt kan man inte som i Voice Xpress (för PC) säga kommandon som ångra, gå tillbaks tre ord, korrigera (och sedan säga det man ville ha istället) utan man är beroende av skärmtangentbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar