måndag 4 juni 2012

Hanen vs akktiv

Bra att det finns evidens för Akktiv. Skulle vilja få in mer av att visa och vara modell i materialet och mindre lektionslikt. Akktivs material gillar de, och Hanens tydliga instruktioner om hur man bör jobba med föräldrarna.
Nytt projekt för att bearbeta Akktiv till mer interaktivt och mer praktiskt, rollspel, mer filmexempel, mer fokus på tidigt samspel, naturliga signaler och enstaka föremål. Tog bort ganska mycket text powerpoint, bytte ut svåra begrepp. I Göteborg har de också bearbetat materialet. Tömde powerpoint på text och fyllde i tillsammans istället. Ledarna har visat modeller på pekprat ledare till ledare. Gakk och takk-fika där alla måste prova för att få fikat: pekprata eller teckna det de vill ha. Ickeverbal fika, blickpekning, praktiska aha-upplevelser som att sortera sig i längdordning utan att prata. Debatt med Bliss-kartor utifrån nyheter. Övning lek med klosslåda. En spelar sitt barn, en är vuxen, stimulera treordsatser eller ge och ta samspel. Hur leker jag med mitt barn med detta. I akktiv finns en trappor för språk, lek och Akk.
Strategi: att räva. Lek i vardagsituation: hur kan man locka fram samspel vid diskmaskinen, när msn bäddar, när man tittar ut genom fönstret. Blir lyft i att de faktiskt gör bra saker redan i vardagen, dåligt samvete över att inte hinna träna. Vänta förvänta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar