tisdag 26 juni 2012

När de stora programmen kommer

Proloquo to go, Sonoflex och den kommande appen från Hargdata kommer att påverka hur vi förhåller oss till dynamiska kommunikationsprogram. När de finns på svenska.
Grid Player har jag sett men inte Tap Speak Choice som redan finns på svenska. Någon som testat TapSpeakChoice?
Och så var det det här med Android. iOS dominerar så kraftigt på funkis-app-sidan och jag tänker att det för de flesta familjer är saftiga priser - medan man kan få en smartphone med Android som operativ för 1500kr. Så nu väntar jag på att testa följande appar som finns för Android:
- dynamiska kommunikationstavlor Sono Flex från Tobii när den kommer på svenska
- att My Voice Communication Aid testas av någon i Sverige - det låter fiffigt att knyta vokabulär till platser men jag undrar hur det funkar i verkligheten, hur korrekt mappar den var man är och hur jobbigt blir det att mata in? Antar att man måste mata in manuellt själv för varje enskild användare och mina vänner, Sverige är ett glest och avlångt land. Om man inte får Statoil att sponsra en mack-vokabulär som pinnas ut på alla kartor över riket, och att Donken (McDonalds) betalar för att få en egen vokabulär och rätt koordinater...
- när meningsbyggnad kommit till JABtalk blir den intressant trots att man måste bygga sitt svenska upplägg själv. Men jag undrar skeptiskt: hur mycket i gränssnittet är låst? Så att rubrikerna alltid är på engelska?
- Om Quick Talk AAC undrar jag på samma sätt: hur mycket i gränssnittet är låst? Så att rubrikerna är fasta och alltid är på engelska? Och så ser Smarty Symbols-symbolerna plus de skrikiga alternativen till bakgrundsfärger fula ut för mig. Men jag har bara sett skärmdumpen i DART:s översikt. Kanske är resten av symbolerna finare? Och mest intressant: hur användarvänligt är det att mata in egna bilder och text som blir uppläst av Androidens talsyntes? Är den ett rimligt alternativ för en vuxen med otydligt tal som behöver lite snabba fraser i sin telefon, kanske helt textbaserat men med bakgrundsfärger som hjälp för att navigera bland kategorier?
- DIY easy button är gratis så den borde jag bara fixa en vettig demo till helt enkelt. En stor trycka-händaknapp med en funktion. "Kan du hjälpa mig tack" kanske. Eller "mera".
- Dasher finns gratis för Android, där handlar det mest om att träna sig i handlaget själv så man kan demonstrera den tryggt.
- Spread the sign har video istället för ritade bilder, så man får försöka imitera hur tecknen görs. Å andra sidan förklarar BAM språkteknik istället mer analytiskt hur man gör tecknet, kanske är det olika lärstilar?

Angående att tala in det man vill ha skrivet och sedan provlyssna på det skrivna innan man använder det, för det är jag redan övertygad om att Dictus är bra.
Och att göra scheman med Tasuc, det tror jag också på även om det tog rätt mycket energi av mig för att knäcka hur man gör. Och de medföljande bilderna är skönt icke-amerikanska, det är mer ris med pinnar än burgare.
Och Evernote är ju också bra för att samla anteckningar, om man inte lägger allt man tänker eller snubblar över i sin blogg...

och fort va he gjort att jag funderat mig igenom hela DART:s sammanställning i jakt på Androidappar för kommunikation.

2 kommentarer:

  1. Jag var inne och kollade efter något som kunde fungera tillfälligt som pratapparat på Android. Jag hittade en app som heter Talkadroid, och i kombination med SVOX och svenska rösten Klara, samt ett bra tangentbord med ordprediktion SwiftKey fick jag fram en kombination som var rätt imponerande - till en kostnad av ca 35:-!!!
    Talkadroid har talsyntes (där meningen läses upp när man trycker på Enter),enkel design och ett litet bibliotek där man i köpversionen kan skriva in egna meddelanden på knapparna.
    Men vilken tid det tar att leta...

    SvaraRadera
  2. Åhå, intressant Lena och tack för att du delar med dig! Jag ska kolla upp det i höst när jag har tillgång till en Android igen.

    SvaraRadera