fredag 18 december 2015

Smartklockor och armband


Jag och några av mina kollegor testar smartklockor och armband för jobbets räkning, för att se hur konsumenttekniken kan användas t ex som varseblivning, taligenkänning, omgivningskontroll och för att underlätta fjärrkommunikation.
Just nu testar jag en av Sonys smartklockor mot en Samsung S5.
Det första jag testat är sms, jag har använt Google taligenkänning för att få mitt tal till text. Man parar ihop klockan med telefonen med bluetooth och pratar direkt in i sitt armbandsur. Det går oerhört snabbt, en uppenbar nackdel med att det går snabbt är att sms skickas direkt man gör en paus i talet. Man får ett par sekunder på sig att avbryta sändningen men är man för långsam i sin genomläsning av den dikterade texten går smset iväg automatiskt innan man ens hunnit granska felen i dikteringen. Det gäller att prata ordentligt, det blir rätt många fel.
Jag har även kikat på att välja olika vibrationsmönster för olika typer av meddelanden.
Testningen fortsätter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar